Studio projektowe i fotograficzne

Design thinking

Design thinking

Design thinking to twórcze podejście do procesu projektowego. Pozwala ono na wejście w buty użytkownika i prawdziwe zrozumienie jego potrzeb, a co za tym idzie, stworzenie produktu lub usługi idealnie dopasowanej do jego oczekiwań. Metoda ta narodziła się wśród inżynierów technologii, obecnie wykorzystywana jest w wielu branżach. Znajduje swoje zastosowanie również w marketingu, komunikacji wizerunkowej, doradztwie biznesowym, czy sprzedaży. Design thinking – co to jest i dlaczego warto poznać tę metodę? Jako profesjonalna agencja reklamowa z Krakowa przedstawimy Ci możliwości związane z tym innowacyjnym podejściem.

Co to jest design thinking?

Design thinking to metoda kreatywnego rozwiązywania problemów. Ma na celu stworzenie produktów lub usług, które realnie odpowiadają na potrzeby i oczekiwania użytkowników. W jej trakcie prowadzone są więc różnego rodzaju dyskretne obserwacje zachowań – w czasie badania problemu oraz w fazie testowania proponowanego rozwiązania. Na metodykę design thinking składają się:

  • skupienie na użytkowniku – to on i jego problemy stawiane są w centrum, co dzięki dużej empatii ma pomóc w ich rozwiązaniu;
  • wieloperspektywiczność – zespół ekspertów różnych dziedzin ma za zadanie spojrzeć na problem z wielu różnych stron;
  • próby i testy – eksperymentowanie oraz zbieranie opinii na etapie testowym ma pomóc w udoskonaleniu rozwiązania.

Projekty realizowane tą metodą mają być dopasowane do użytkowników, wykonalne oraz opłacalne.

Design thinking – dla kogo?

Design thinking skierowane jest do wszystkich, którzy szukają nieszablonowych rozwiązań. Ze względu na swoją uniwersalność, metoda ta wykorzystywana może być w praktycznie każdej dziedzinie. Stosowana jest między innymi przez firmy, korporacje, fundacje, szkoły, czy instytucje administracyjne. W rzeczywistości może znaleźć zastosowanie wszędzie tam, gdzie klienci, użytkownicy, czy uczniowie zmagają się z jakimś problemem. Bez względu na to, czy jego rozwiązaniem będzie stworzenie nowoczesnego urządzenia technologicznego, czy też rozplanowanie systemu pracy w placówce oświatowej.

Etapy

Metoda ta została jasno usystematyzowana. Obecnie może więc być rozumiana jako usystematyzowany proces kreatywny. Na design thinking składają się następujące etapy:

  1. Empatyzacja – to pierwszy i bardzo ważny krok. To właśnie na tym etapie w centrum stawiany jest użytkownik. Celem zespołu projektowego jest zrozumienie jego zmagań i potrzeb.
  2. Definiowanie problemu – tutaj zespół podsumowuje informacje zebrane w pierwszym etapie. Bardzo ważne jest odpowiednie zrozumienie i odczytanie intencji użytkowników. Tylko wtedy możliwe będzie zdefiniowanie właściwego problemu.
  3. Generowanie pomysłów – ten etap to nic innego niż klasyczna burza mózgów. Istotne jest jednak, aby przeprowadzić ją poprawnie. Jej celem nie jest jeszcze znalezienie rozwiązania, a wygenerowanie jak największej liczby pomysłów. Aby to zrobić, zespół musi wyzbyć się oceniania, barier w podawaniu nawet szalonych pomysłów, przywiązania do swoich pomysłów, czy własnego ego. Dopiero po wyczerpaniu wszystkich możliwości, zespół ma za zadanie wybrać najlepszą z nich.
  4. Budowanie prototypów – celem tego etapu jest rozwinięcie pomysłu, wybranego w efekcie burzy mózgów. Na tym etapie nie powstaje jednak skomplikowany i kosztowny prototyp. Jest to zwyczajne zobrazowanie, czy też uprzedmiotowienie słów i myśli.
  5. Testowanie – niezwykle ważny etap dla powodzenia całego procesu. Testowanie prototypu usługi czy też produktu powinno odbywać się w docelowym środowisku. Tylko wtedy możliwe jest poznanie realnych reakcji użytkowników oraz ich oceny. Podobnie jak w etapie pierwszym, testowanie powinno być przeprowadzone profesjonalnie i dyskretnie.

Przykłady

Jako wykorzystać design thinking w rzeczywistych przykładach? Z pewnością jest ich wiele i długo można by wymieniać. Mogą być to między innymi:

  • rebranding marki ubrań młodzieżowych,
  • stworzenie kampanii reklamowej skierowanej do młodych mam,
  • przygotowanie produktów reklamowych, które użytkownicy rzeczywiście wykorzystają.

Przykłady te dotyczą jedynie branży reklamowej. Pamiętać jednak warto, że design thinking wykorzystywane jest powszechnie w wielu różnych dziedzinach.

Podsumowanie

Jeśli wiesz już, czym jest design thinking, z pewnością rozumiesz potencjał tej metody. Jako profesjonalna agencja brandingowa z Krakowa jesteśmy w stanie przygotować dla Ciebie wiele naszych produktów w oparciu właśnie o nią. Odpowiednie zrozumienie oraz dotarcie do potrzeb użytkownika sprawi, że przygotowana przez nas kampania, czy też komunikacja wizerunkowa Twojej marki, sprawdzi się doskonale. W naszej ofercie są:

Poznaj Ragnarok Studio i stwórz z nami najlepsze projekty metodą design thinking!