Key visual – co to jest, czym różni się od logo i dlaczego jest potrzebny?
Istnieje wiele czynników, które składają się na sukces marketingowy marki. Wśród nich bardzo ważne miejsce zajmuje dopracowany key visual. Dzięki niemu Twoja marka będzie w stanie zaistnieć na długo w świadomości klientów, którzy na myśl o niej będą mieli przed oczami pewien zespół elementów jednoznacznie z nią kojarzonych. Zanim zaczniesz prowadzić dalsze działania marketingowe, musisz więc poznać odpowiedź na pytanie: key visual – co to jest? Dowiesz się tego z dzisiejszego artykułu, w którym przedstawiamy również, m.in. czym key visual różni się od logo oraz jak stworzyć key visual.
Co określa się mianem key visual?
Kiedy budujesz wizerunek swojej marki, istotną rolę odgrywają konsekwencja i spójność. Dbałość o te elementy przekłada się na to, że klienci zapamiętują cechy charakterystyczne produktów i nie muszą się skupiać, żeby rozpoznać ich przynależność do Twojej marki. Aby ułatwić ten proces automatycznego kojarzenia, należy stosować key visual lub inaczej klucz wizualny.
Wypada więc zadać sobie pytanie, co to jest key visual? Można spotkać się z różnymi definicjami tego pojęcia. Najprościej klucz wizualny można opisać jako znak rozpoznawczy marki, który umożliwia wyróżnienie się jej na tle konkurencji. Traktuj go jako pewien motyw przewodni, który objawia się w postaci konkretnych kształtów, kolorów, fontu czy układu graficznego. Key visual nadaje ton wszystkim późniejszym elementom marketingowym, jest w nich obecny i ugruntowuje firmę w umysłach odbiorców.
Właściwości efektywnego key visual
Umiejętnie przygotowany key visual powinien odznaczać się kilkoma cechami, aby w optymalnym stopniu pełnił swoją funkcję. Przede wszystkim powinien charakteryzować się prostotą. Przekombinowany, niezrozumiały przekaz wizualny może robić wrażenie, ale nie zapisuje się skutecznie w pamięci klienta. Brak skomplikowania nie wiąże się jednak z banałem – oryginalność jest obowiązkowa, jeżeli chcesz, aby motyw był wystarczająco prosty, a jednocześnie jednoznacznie kojarzący się z Twoją marką. Prawdziwym must-have klucza wizualnego jest również jego uniwersalność, rozumiana jako możliwość zastosowania w każdym rodzaju mediów, w których promujesz daną markę. Zwróć również uwagę na to, do kogo kierujesz swój produkt – key visual należy dostosować do grupy docelowej komunikatu, aby był dla niej maksymalnie przyswajalny.
Key visual, czyli nie tylko koncepcja
Znając ogólny zarys, możesz zacząć się zastanawiać, jak stworzyć key visual… Prawdę mówiąc, najlepiej zlecić to profesjonalnej firmie, która przygotuje dopieszczony klucz wizualny na podstawie Twoich sugestii, misji oraz charakteru marki, a także kreatywności oraz wiedzy swoich ekspertów. W ten sposób nie otrzymasz wyłącznie ładnego, krągłego opisu, jaki motyw powinny mieć Twoje przyszłe elementy marketingowe, ale pozyskasz fizyczny key visual. Zwykle w jego skład wchodzą:
- instrukcja umieszczona w brandbooku,
- pliki z półproduktami przeznaczone dla specjalistów, którzy będą wykonywać przyszłe projekty graficzne na rzecz Twojej marki.
Oczywiście podejście agencji reklamowej do tego tematu różni się od tego, jaką metodę wykorzystuje. Dla lepszego zrozumienia tematu można jednak wskazać, że instrukcja zawiera reguły opisujące to, jak powinna wyglądać kompozycja oraz przedstawiać sposoby budowy layoutów. Druga składowa klucza wizualnego, czyli pliki, stanowią natomiast swego rodzaju cegiełki, z których następnie graficy mogą stworzyć różnego rodzaju marketingowe konstrukcje.
W jakim celu marki opracowują key visual?
Kiedy korzystasz z jakiegoś narzędzia, chcesz osiągnąć za jego pomocą jakiś efekt. Wspomnieliśmy, że key visual pomaga zagwarantować marce rozpoznawalność i spójność marketingową. Powierzchownie wydaje się to zrozumiałe, ale warto rozbić te cele na mniejsze elementy, żeby dostrzec, jak istotną rolę odgrywa klucz wizualny.
Mimo że na pierwszy rzut oka oba wskazane zadania są względem siebie równoległe, to tak naprawdę się przeplatają – spójność buduje kapitał rozpoznawalności, a gdy jakiś motyw jest dobrze kojarzony, to nie zmieniamy go, dzięki czemu nadal stosujemy podobne zabiegi w dalszych działaniach marketingowych. Jednym z podstawowych celów, do którego prowadzi konsekwentne stosowanie klucza wizualnego, jest przekazanie i utrwalenie wartości firmy. To zdecydowanie coś więcej niż tylko ładny slogan – klienci podzielający przekonania i wierzący w podobne ideały co dana marka bardziej się z nią identyfikują. Widać to jak na dłoni w przypadku firm nawiązujących do motywów naturalnych – odbiorcy, którzy cenią styl eko, lepiej zapamiętają daną firmę i chętniej będą sięgać po jej kolejne produkty.
Równie istotna jest unikalna ekspozycja atutów marki poprzez zastosowanie odpowiedniego przekazu. Ciekawym sposobem, który ułatwia realizację tego celu, jest stworzenie oryginalnie zarysowanego kontekstu. Niejeden key visual ma u podstaw to założenie, stąd przykłady można mnożyć. Po interesujące rozwiązanie sięgnęła niegdyś marka Dziki Sad, która rozpoznawalność swoich piw budowała na motywie uroczych jeży niosących na kolcach soczyste owoce. Sympatyczne zwierzaki przypadły do gustu wielu odbiorcom, dzięki czemu w ich świadomości budował się ciąg skojarzeń od ujrzanego kolczastego stworzonka, przez świeżo zebrane owoce, do orzeźwienia zapewnianego przez napój tego producenta.
Jak widać, key visual potrafi trwale wypromować markę, a dodatkowo można go wykorzystać w różnych kanałach komunikacji marketingowej. Bez trudu wykorzystasz go na plakatach opakowaniach, w reklamach internetowych, a nawet jako element wystroju firmowego biura.
Key visual a logo – różnice
Wielu przedsiębiorców myśląc o rozpoznawalności swojej marki, pełnię sił i zasobów lokują w działania poświęcone stworzeniu logo. Opracowanie logotypu jest istotne, ale tak naprawdę key visual stanowi znacznie ważniejsze narzędzie. W tym momencie możesz zadać pytanie: czy to czasem nie jest to samo? Otóż właśnie nie! Logo stanowi konkretną, zamkniętą formę graficzną, natomiast key visual jest motywem przewodnim oddającym charakter marki i odgrywa fundamentalną rolę w każdym elemencie reklamowym.
Posłużmy się znanym w środowisku marketingowym przykładem, który jednak stanowi idealny odzwierciedlenie tego, o czym mówimy. Czy jesteś w stanie precyzyjnie odtworzyć logo Coca-Coli? Jeśli nie jesteś bardzo zagorzałym zwolennikiem tego napoju, prawdopodobnie sprawi Ci to niemały kłopot. Jeżeli jednak poprosilibyśmy Cię o wskazanie charakterystycznych zabiegów wizualnych, które są wykorzystywane na jej opakowaniach, czy w jej reklamach, to nie byłoby to dla Ciebie problemem. Legendarny czerwony kolor oraz delikatna, ale unikalna falista linia to prawdziwy symbol, który jednoznacznie w naszych umysłach przywodzi na myśl ten gazowany napój. Zauważ, że gdy Coca-Cola zupełnie odstępuje od eksponowania swojego logo i umieszcza na butelkach np. imiona, to dzięki wskazanym przed chwilą atrybutom oraz wyjątkowemu fontowi nikt nie ma najmniejszych wątpliwości, z jakim produktem ma do czynienia.
To właśnie ta uniwersalność i zdolność do budowania automatycznych skojarzeń sprawia, że key visual jest tak istotny w kreowaniu rozpoznawalności oraz spójności marketingowej marki.
Dlaczego key visual jest potrzebny?
Przedstawiliśmy do tej pory wiele dowodów na to, jak przydatny jest klucz wizualny. Co ciekawe, istnieje jeszcze kilka innych, bardzo praktycznych względów, które czynią key visual potrzebnym narzędziem w codziennym życiu firmy. My dzisiaj skupimy się na dwóch, nieco nieoczywistych aspektach, jakie niekiedy umykają podczas analizy znaczenia motywu przewodniego w marketingu marki.
Przede wszystkim key visual przynosi marce wiele oszczędności. Na początku oczywiści wiąże się to z nieco większą inwestycją, ale w dalszej perspektywie generuje korzyści przy tworzeniu kolejnych projektów. Robi się je dużo łatwiej, ponieważ wtedy projektanci operują na konkretnych wytycznych, co przekłada się na mniejszy koszt realizacji.
Niebagatelną sprawą w przypadku marketingu jest również czas poświęcony na zrobienie nowych materiałów. Key visual niesamowicie go skraca, dzięki czemu osoba odpowiedzialna za to zadanie robi je po prostu znacznie szybciej. Co więcej, masz przy tym pewność, że nie trzeba będzie wprowadzać miliona poprawek, bo okaże się, że świeżo ukończona ulotka zupełnie nie pasuje do stylu komunikacji marki. Stosując klucz wizualny, eliminujesz ryzyko takich wpadek, dzięki czemu gwarantujesz sobie, że wszystko odbędzie się zgodnie z planem.
Powierz ekspertom stworzenie key visual dla Twojej marki
Wiesz już, co to jest key visual i masz motywację, aby Twoja marka również posiadała swój oryginalny motyw? Zgłoś się do profesjonalnej firmy, która stworzy dla Ciebie oryginalny klucz wizualny zapewniający rozpoznawalność i gwarancję wyróżnienia się na rynku. Ragnarok Studio to agencja reklamowa z Krakowa mająca duże doświadczenie i wiedzę z zakresu opracowywania unikalnych key visual. Dzięki współpracy z nami otrzymasz wsparcie specjalistów oraz klucz wizualny, dzięki któremu Twoja marka zaistnieje i ugruntuje swoją pozycję w świadomości odbiorców.
Podsumowanie
Kiedy zdajesz sobie sprawę z tego, jaką rolę odgrywa key visual i co to oznacza dla losów marki, decyzja o inwestycji w jego opracowanie wydaje się oczywista. Dzięki niemu klienci będą rozpoznawać Twoją firmę nawet podczas zwykłego scrollowania mediów społecznościowych i chętniej zdecydują się na nie, gdy najdzie ich potrzeba na usługę, którą świadczysz lub proponowany przez Ciebie produkt.
W Ragnarok Studio stworzymy dla Ciebie dopracowany klucz wizualny umożliwiający skuteczne i optymalne finansowo działania marketingowe. Nasza oferta to jednak nie tylko profesjonalnie wykreowana identyfikacja wizualna w Krakowie, ale także wiele innych usług, w tym m.in.:
Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy do kontaktu.
Ostatnio na blogu: