ULTRA VIOLET
Analiza koloru oraz jego użycie
Jednym z istotnych elementów każdego projektu jest kolor. Rok w rok niemiecka firma PANTONE, wiodący trendsetter, dyktuje jakie barwy w danym sezonie są na topie. Bez względu na to, w jakiej branży pracujesz (reklama, moda, czy też wnętrza), dobrze jest wiedzieć, co w trawie piszczy. Tak więc z dużym zainteresowaniem przyjrzeliśmy się Ultra Violet, kolorowi roku 2018.
Jakim kolorem jest Ultra Violet? Najprościej pisząc, jest to fiolet, z dużą dozą chłodnych, niebieskich tonów. By być bardziej precyzyjnym, możemy go opisać w CMYKu jako C76 M75 Y0 K0. Kod wyraźnie pokazuje, że jest to czysta barwa, składająca się jedynie z cyjanu i magenty. Nie posiada domieszek żółtego i czerni, które by go wyszarzały.
Co jest niezwykłego w tym fiolecie? Jak zbadamy głębiej temat, okazuje się, że Ultra Violet jest silnie uwarunkowany kulturowo. Takie gwiazdy jak Jimi Hendrix i Prince często traktowali fiolet w swoim image’u jako wyraz indywidualności, nieszablonowości i nonkonformizmu. Z punktu widzenia psychologii koloru fiolety są symbolem twórczości, wyobraźni, a także tajemniczości i mistycyzmu.
Wymowna jest także nazwa koloru – ultrafiolet – zakres niewidzialnego dla ludzkiego oka promieniowania. Ultrafiolet emitują ciała niebieskie, dlatego też kolor Ultra Violet często stosuje się w projektach przedstawiających bezkres wszechświata. To nadaje mu kolejną warstwę symboliczną. Ten kolor wyraża nieskończone możliwości, wolność, futuryzm, a także postęp technologiczny w odkrywaniu tajemnic uniwersum.
Jakie jest znaczenie wizji ultrafioletu? Dzięki technologii, jesteśmy w stanie zobaczyć widmo ultrafioletowe. Jednak warto zwrócić uwagę, że w nielicznych przypadkach człowiek jest w stanie zobaczyć je samodzielnie. Czasami dzieję się tak po operacyjnym usunięciu soczewki (np. w przypadku katarakty). W 1923 roku impresjonista, Claude Monet, przeszedł taki zabieg, w efekcie jego warsztat malarski zyskał fioletowo-niebieskawy ton, którego wcześniej nie było w jego dziełach. To dostarcza kolejnego znaczenia – Ultra Violet jako wyraz myślenia wizjonerskiego oraz geniuszu.
Do jakich projektów pasuje Ultra Violet? Polecamy ten wyjątkowy kolor przede wszystkim firmom związanym z szeroko pojętą branżą artystyczną. Studia projektowe, artyści, firmy kosmetyczne, organizatorzy ślubów, floryści, studia tatuażu i wiele podobnych specjalności z powodzeniem mogą używać koloru Ultra Violet. Stosowanie go w logotypach, materiałach marketingowych, czy jako kolor przewodni stron www podkreśli twórczy potencjał firmy, nowoczesne oraz nieszablonowe myślenie w działaniu, a także odważne spojrzenie na świat. Również branże techniczne mogą stosować Ultra Violet, aby pokazać wizjonerskie, futurystyczne i niesztampowe podejście.
Jak stosować Ultra Violet w projektach?
Często Ultra Violet stosuje się w projektach jako samodzielny kolor lub z dodatkiem intensywnych różowych tonów. Jest to odważne i nowoczesne połączenie. Dodatkowo wyraża radość i marzycielskie podejście. Wykorzystywany jest w ten sposób w branżach ślubnej, modowej oraz kosmetycznej.
Jeżeli pragniemy bardziej eleganckiego i mistycznego połączenia, warto Ultra Violet stosować z bielami, szarościami i srebrem. Ten miks przede wszystkim pokochały branże modowa i wnętrzarska.
Dla tych, co kochają ponadczasową klasykę i elegancję, polecamy łączyć fiolet ze zgaszonymi, oliwkowymi zieleniami oraz szarościami. Dodanie do tego jasnych niebieskości nada kompozycji lekkości i nutki radości.
Jeżeli zajmujesz się technologią i pragniesz pokazać w materiałach marketingowych swoje wizjonerskie i nieszablonowe myślenie, wykorzystaj Ultra Violet w połączeniu z energetycznymi żółcieniami i pomarańczami. Do tego można dorzucić złoty akcent, pokazujący odwagę oraz nieograniczone spektrum możliwości.
Po bliższym przyglądnięciu się Ultra Violet, nie dziwi nas już jego popularność. Jest to kolor wybitnie interesujący i nieszablonowy. Posiada liczne odniesienia i głębokie znaczenie, w efekcie wiele firm pragnie się z nim utożsamiać. Zdecydowanie Ultra Violet w pełni odpowiada potrzebom współczesnej branży kreatywnej. Może warto, żebyś i Ty wykorzystał jego potęgę?
Sprawdź inne nasze artykuły blogowe:
- Co to jest identyfikacja wizualna
- Znaczenie kolorów w reklamie
- Launch marki
- Design thinking
- Budowanie marki w internecie
Autor: Marta Stary