Księga identyfikacji wizualnej – co to jest?
Księga identyfikacji wizualnej to zbiór ustaleń dotyczących tworzenia elementów prezentacji marki, które kreują jej wizerunek i odróżniają ją od konkurencji. Można w niej znaleźć wytyczne dotyczące logo firmy, stosowanej kolorystyki, kroju pisma, a nawet ubioru pracowników czy wyglądu gadżetów reklamowych. Z artykułu dowiesz się, jakie są korzyści z posiadania księgi identyfikacji wizualnej, co to jest tożsamość marki oraz do czego służy księga znaku. Zapraszamy do lektury!
Księga identyfikacji wizualnej – co to jest?
Aby zrozumieć, do czego służy księga identyfikacji wizualnej, warto najpierw zdefiniować samą identyfikację wizualną marki. Co to takiego? Identyfikacja wizualna (ang. visual identity) pozwala kreować spójny wizerunek poprzez wykorzystywanie ściśle określonych rozwiązań graficznych. Należą do nich wszelkie symbole, kolorystyka i typografia. Identyfikacja wizualna wpływa między innymi na wygląd:
- materiałów promocyjnych,
- opakowań produktów,
- wizytówek,
- szablonów maili,
- wnętrz siedziby firmy,
- ubioru pracowników.
Jak powstaje? Identyfikacja wizualna jest ściśle związana z tożsamością marki, czyli zbiorem wszystkich cech i wartości, z którymi chce być kojarzona firma. Właśnie dlatego księga identyfikacji wizualnej często jest nazywana księgą tożsamości wizualnej. To w niej znajdziesz wszystkie informacje dotyczące tego, jak w praktyce stosować wytyczne dotyczące wyglądu symboli i materiałów związanych z działalnością firmy.
Księga tożsamości firmy jest bardzo przydatna – pozwala standaryzować najważniejsze elementy identyfikacji i powielać je za pomocą różnych narzędzi. Spójność rozwiązań podnosi efektywność działań promocyjnych, a także wzmacnia wizerunek marki i wyróżnia ją spośród konkurencji. Dzięki stworzeniu księgi identyfikacji wizualnej Twoja firma może więc liczyć na większą rozpoznawalność i budować silne, pozytywne skojarzenia, które mają ogromny wpływ na sprzedaż.
Księga identyfikacji wizualnej – co się na nią składa?
Chcesz, by Twoja marka posiadała księgę identyfikacji wizualnej, ale nie wiesz, jak ją zrobić i co powinna zawierać? Oto kilka przykładowych elementów:
- logotyp,
- kolorystyka,
- typografia,
- wzory materiałów biurowych, w tym wizytówek,
- wygląd produktów i ich opakowań,
- wystrój wnętrz firmowych,
- wzory materiałów promocyjnych,
- stroje pracowników oraz wygląd identyfikatorów,
- projekty gadżetów i upominków dla klientów,
- projekty szyldów, ulotek, plakatów,
- wygląd strony internetowej i profilów w mediach społecznościowych.
Stworzenie księgi identyfikacji wizualnej wymaga doskonałej znajomości branży i panujących trendów. Dzięki temu możliwe jest przygotowanie profesjonalnych materiałów, które będą podstawą skutecznej strategii promocyjnej i komunikacyjnej. Warto zlecić to zadanie profesjonalistom, którzy nie tylko doradzą Ci, na co warto zwrócić uwagę, ale stworzą też atrakcyjne projekty graficzne spójne z wartościami i stylem Twojej marki. Jeśli interesuje Cię identyfikacja wizualna w Krakowie, zgłoś się do ekspertów z Ragnarok Studio, którzy pomogą Twojej firmie skutecznie kreować wizerunek.
Czym różni się księga znaku od księgi identyfikacji wizualnej?
Księga identyfikacji wizualnej często jest mylona z księgą znaku. Ta druga dotyczy jednak tylko jednego, konkretnego elementu tożsamości wizualnej. Czym dokładnie różni się księga znaku od księgi identyfikacji wizualnej marki?
Księga znaku jest instrukcją obsługi logo marki stworzoną przez autora projektu. Jej celem jest pokazanie, jak prawidłowo używać symbolu, by nie doszło do sytuacji, w której źle się prezentuje – jest łączony z nieodpowiednimi kolorami lub rozciągnięty. Księga znaku najczęściej zawiera:
- dokładną konstrukcję logo,
- opis genezy projektu,
- podstawową wersję oraz alternatywne warianty symbolu,
- prawidłowe skalowanie i minimalne rozmiary logo,
- zasięg pola ochronnego oraz podstawowego,
- odpowiednią kolorystykę i typografię.
Księga znaku może zawierać podstawowe informacje lub być bardziej obszerna. Niektórzy autorzy umieszczają w niej na przykład wzory użycia logo na różnych nośnikach oraz przykłady nieprawidłowego wykorzystania. To dobre rozwiązanie dla firm, które umieszczają znak w wielu materiałach. Dzięki temu łatwiej zadbać o doskonały wygląd logo niezależnie od nośnika.
Chcesz stworzyć oryginalne logo i otrzymać profesjonalną księgę znaku, która stanie się pierwszym krokiem do stworzenia identyfikacji wizualnej Twojej marki? Agencja reklamowa z Krakowa Ragnarok Studio przygotuje dla Ciebie projekty wszystkich elementów wizerunkowych, których potrzebujesz.
Księga identyfikacji wizualnej – podsumowanie
Księga identyfikacji wizualnej jest oficjalnym zbiorem wzorców prezentacji marki – opisuje symbole, kolorystykę, typografię i inne elementy, które określają jej tożsamość. Zawarte w niej informacje mają wpływ na wygląd materiałów promocyjnych, opakowań, ulotek czy strony www, a ich najważniejszym celem jest spójna komunikacja wizualna. Księga tożsamości pozwala świadomie kreować wizerunek i zwiększać rozpoznawalność marki na tle konkurencji. Często jest mylona z księgą znaku, która dotyczy wyłącznie wykorzystania logo.
Jeśli nie wiesz, jak stworzyć identyfikację wizualną swojej marki, skontaktuj się z Ragnarok Studio. Jako doświadczona agencja reklamowa stworzymy dla Ciebie atrakcyjne projekty graficzne w Krakowie, profesjonalne foldery reklamowe w Krakowie oraz gadżety reklamowe w Krakowie. Nasza oferta jest kompleksowa i obejmuje również doradztwo marketingowe w Krakowie. Zadbaj o wizerunek swojej marki i postaw na skuteczną promocję pod okiem specjalistów!
Ostatnio na blogu: