Studio projektowe i fotograficzne

Strategia Komunikacji Marki Krok po Kroku

Jedną z istotnych kwestii, nad jaką trzeba się zastanowić, dbając o renomę marki oraz sprzedaż na dobrym poziomie, jest strategia komunikacji. Umiejętne planowanie pozwala zoptymalizować późniejsze działania i zwiększyć swoją szansę na sukces w biznesie. Przemyślana i profesjonalnie przygotowana strategia komunikacji marki to klucz nie tylko do skutecznego dotarcia do potencjalnych nabywców produktu lub usługi, ale również do pozytywnego zapadnięcia im w pamięć. Jako doświadczona agencja reklamowa z Krakowa przedstawimy Ci dzisiaj, na czym dokładnie polega strategia komunikacji marketingowej oraz omówimy krok po kroku, co powinno się w niej znaleźć.

Strategia komunikacji marki

Strategia marki a strategia komunikacji marki

Świat marketingu pełen jest pojęć, które na pierwszy rzut oka wyglądają podobnie, ale w gruncie rzeczy oznaczają coś zupełnie innego. Dlatego też podczas przedstawiania koncepcji strategii komunikacji marki, warto wyjaśnić trzy istotne, często mylone terminy:

  • strategię marki,
  • pozycjonowanie marki,
  • strategię komunikacyjną marki.

Każde z tych pojęć opisuje inny etap prac marketingowych. Strategią określa się główne wytyczne oraz schemat działań w ramach marki. Zawiera się w niej cel, do którego należy dążyć w ramach marketingowych posunięć – w przypadku napojów owocowych może być nim stanie się numerem jeden pod względem popularności wśród produktów znajdujących się na podobnej półce cenowej. Na pozycjonowanie składa się zespół działań, które prowadzą do wytworzenia konkretnego wizerunku oraz odczuć wobec marki wśród konsumentów. Strategia komunikacji marki umożliwia natomiast określenie metod, którymi należy się posłużyć, aby efektywnie porozumiewać się z klientami. To w jej ramach ujęte jest to, jak zrealizować założenia pozycjonowania i strategii marki.

Dlaczego warto opracować strategię komunikacji marki?

Niekiedy osoby budujące daną markę popełniają poważny błąd i uznają, że plan komunikacji marketingowej jest stratą czasu. Może przecież wydawać się, że kreatywny umysł w lot wymyśli jakiś pomysł na post w social mediach lub inne działanie marketingowe. Okazuje się jednak, że tego typu podejście jest bardzo nieefektywne i lepiej poświęcić czas na opracowanie strategii komunikacji niż później odczuwać skutki jego braku.

Co sprawia, że plan komunikacji marketingowej jest tak istotny? Tak jak w innych obszarach działania firmy profesjonalne podejście stanowi nieodzowny element prawidłowego funkcjonowania, tak i w tym zakresie powinny być zachowane najwyższe standardy. Dopracowana strategia komunikacji marki umożliwia m.in.:

  • budowanie pozytywnego odbioru marki oraz skojarzeń z nią związanych,
  • znajdowanie okazji pojawiających się na rynku,
  • monitorowanie realizacji celów,
  • zdobywanie nowych klientów,
  • usprawnienie zarządzania firmą.

Jak widać, umiejętnie stworzony plan komunikacji marketingowej może przynieść różnorodne korzyści dla firmy. Sprawdź, o czym należy pamiętać podczas konstruowania takiego dokumentu.

Jak stworzyć strategię komunikacji marki?

Jeśli chcesz, aby Twoje działania marketingowe były efektywne i nie okazały się stratą pieniędzy, sporządź solidny plan komunikacji marki. W jaki sposób należy tego dokonać? Istnieją różne metody tworzenia strategii komunikacji marki, jednak większość z nich składa się z podstawowych etapów, które przedstawiliśmy poniżej.

1. Ustal, jakie są Twoje cele marketingowe

Każdy z nas wie, jak trudno jest skutecznie realizować jakieś działania, jeśli nie przyświeca im żaden konkretny cel. Nie inaczej sytuacja ma się w przypadku marketingu. Aby dobrze wyznaczyć cele marketingowe, trzeba najpierw ustalić ich biznesowe odpowiedniki. To one stanowią punkt odniesienia dla późniejszych założeń promocyjnych. Zastanawiasz się, co może stać się Twoim celem marketingowym? Dobrym pomysłem będzie np. dotarcie z reklamą do szerszego grona klientów lub zwiększenie świadomości funkcjonowania marki na rynku.

2. Przeprowadź analizę SWOT oraz poznaj swoich konkurentów

Etap rzetelnej analizy odgrywa istotną rolę podczas opracowywania strategii komunikacji marki. Warto rozważyć dotychczasowe metody komunikacyjne i wyciągnąć z nich konstruktywne wnioski. Najlepiej zrobić to w drodze dokładnego audytu, który pozwoli zweryfikować tworzone treści, jakość grafik czy wykorzystywane kanały komunikacji. Inne przydatne narzędzie stanowi analiza SWOT, która ułatwia identyfikację słabych i mocnych stron firmy, a także pochodzących z zewnątrz szans oraz zagrożeń.

W tej fazie dochodzi również do dogłębnego rozpoznania konkurencji. Dzięki niemu można zorientować się, w jaki sposób funkcjonują rywale na rynku i jakie elementy ich działań są warte do zaimplementowania w Twojej strategii komunikacji marki.

3. Persona Klienta

Ważną częścią każdego planu komunikacji marketingowej jest określenie Persony Klienta. Stanowi ona wyobrażenie o potencjalnym konsumencie, który chciałby korzystać z produktów danej marki. Stworzenie Persony klienta pozwala na sformułowanie odpowiedniego przekazu oraz wybór optymalnych kanałów dystrybucji oferty. Dzięki niej możliwe jest również m.in.:

  • ustalenie grup docelowych, do których kierowane będą treści reklamowe,
  • określenie potrzeb konsumentów,
  • dostosowanie języka do charakterystyki odbiorców.

Podejdź starannie do tego etapu opracowywania strategii komunikacji marki, a poczynione ustalenia z pewnością zaprocentują w przyszłości.

4. Opracuj język marki

Mówiąc o komunikacji, nie sposób pominąć kwestii językowych. Każdej marce przyświecają pewne idee, które należy ubrać w stosowne słowa. Powinny one nie tylko wyrażać ten motyw przewodni danej marki, ale również być sprofilowane tak, aby trafiały w gusta odbiorców. Na tym etapie nie dochodzi do tworzenia konkretnych haseł reklamowych, natomiast powstają słowa-klucze, które w przyszłości będą nadawać ton kolejnym projektom reklamowym. Dodatkowo twórcy tych projektów będą wiedzieli, w jakim kierunku powinni zmierzać.

Sukces marketingowy wielu marek wynika w dużej mierze z obranego tonu komunikacji oznaczającego oryginalny model porozumiewania się z konsumentem. Dzięki niemu wiadomo, na jakie zabiegi językowe można sobie pozwolić, jaki typ humoru preferują odbiorcy oraz jaki styl cenią. Dopracowanie szczegółów języka, którym posługujesz się w swoich komunikatach, pozwala na stworzenie spójnego wizerunku i wyraża DNA marki.

5. Identyfikacja wizualna – klucz do sukcesu

Ta sfera marki to zdecydowanie coś więcej niż logotyp i prezencja opakowania. Na identyfikację wizualną składa się wiele czynników, które muszą być dopracowane w najmniejszych szczegółach, aby efekt był zadowalający. Pod uwagę należy wziąć takie aspekty jak m.in.:

  • krój pisma,
  • kolory,
  • symbole,
  • wzory reklam,
  • styl strony internetowej.

Aby identyfikacja wizualna była udana, żaden element nie może być przypadkowy. Spójność w tym zakresie to klucz do osiągnięcia założonego celu.

6. Stwórz harmonogram działań

Strategia komunikacji marki nie może się obyć bez przygotowanego harmonogramu działań, który spina w jedno nie tylko przedstawione wcześniej aspekty, ale również inne kwestie takie jak np. wybór kanałów dotarcia do klienta. Prawidłowo przygotowany plan działania powinien dzielić się na kroki, które następnie będą sukcesywnie realizowane. W jego ramach należy ustalić także m.in. budżet poświęcony na działania marketingowe oraz narzędzia wykorzystywane do promocji marki.

Podsumowanie

Jeśli zależy Ci, aby Twoja marka odniosła sukces, zadbaj o profesjonalną strategię komunikacji marketingowej. W trakcie jej przygotowywania nie można zapomnieć o żadnym ze wskazanych etapów, ponieważ pominięcie któregokolwiek z nich może spowodować fiasko całego planu. Stworzenie strategii komunikacji marki na wysokim poziomie nie należy do łatwych zadań, dlatego warto zlecić je doświadczonym ekspertom. Ragnarok Studio to firma tworzona przez zespół specjalistów, którzy fachowo zajmą się dla Ciebie takimi obszarami jak m.in.:

Jeśli szukasz sprawdzonej agencji reklamowej, która sprawi, że wprowadzenie marki na rynek i wypromowanie jej zakończy się sukcesem, to skontaktuj się z nami.